HSL:n Koillis-Helsingin linjastouudistus – susi jo syntyessään

Odottelin tässä eräänä kauniina tammikuun iltapäivänä bussia numero 77a:ta, kun samalla bussipysäkillä oleva vanhempi nainen kysyi minulta – tiedätkös, että tämä bussi ei enää kulje ensi elokuussa? Olin niin sanotusti ”monttu auki” ja jouduin rehellisesti myöntämään, etten ollut kuullut hölkäsen pöläystä koko asiasta. Järkytyin aika tavalla, sillä käytän kyseistä vuoroa päivittäin työ- ja asiointimatkoihin. Menin kotiini ja googletin asiasta. Löysin ainoastaan HSL:n omilta sivuilta uuden Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman. Suunnitelmassa todella kerrottiin, että paljon käyttämäni ja usein täynnä oleva 77a-linja lopettaa. Tilalle suunniteltiin toista bussia, jonka reitti on eri ja joka ei kulje lainkaan viikonloppuisin! Eli viikonloppuisin minun ja vaikeavammaisen veljeni olisi liikuttava kilometrin pituinen lenkki päästäksemme töihin tai harrastuksiin. 
Tutkiessani uutta Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaa jokin muukin kiinnitti huomioni. Koko alueelta näyttäisi olevan poistumassa toistakymmentä bussilinjaa, ja kaikkiin linjoihin ei ole tulossa uutta korvaavaa linjaa tilalle. Erityisesti Töyrynummen alue Suutarilassa, Suutarila, Siltamäki, Arabiarannan alue ja Jakomäki tulevat kärsimään huomattavasti julkisen liikenteen heikennyksistä. Myös Malmin alue kärsii, koska vaihtoehdot eri kaupunginosiin vähenee ja matka-ajat pitenevät huomattavasti. 

https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/koillis-helsingin-linjastosuunni…

Näin merkittävistä muutoksista, jotka vaikuttavat kymmenien tuhansien, jopa satojen tuhansien ihmisten matkustamiseen (riippuen laskentatavasta), pitäisi tiedottaa useissa eri tiedotusvälineissä, järjestää asukasinfoja ja antaa asukkaille joku demokraattinen väline vaikuttaa suunnitelmaan. 
Nyt tiedotus on typistynyt yhteen HSL-kotisivuun, jonne on upotettu pdf-tiedostot vaikeasti löydettävinä linkkeinä. Kartat ovat niin pieniä, että niitä joutuu suurentamaan, jolloin ne muuttuvat suhmuraisiksi, eikä niistä saa enää mitään selvää. Ei toivoakaan, että kadun nimistä saisi jotakin tolkkua. Lisäksi HSL on perustanut asiaa varten blogin, jonka viimeisin tilapäivitys on vuodelta 2015 maaliskuulta. HSL vastaa kyllä kysymyksiin, mutta jokaisessa vastauksen saamisessa kestää noin viikko. 
Ja kysymyksiä herää jatkuvasti lisää. Muutos on niin massiivinen, että sen omaksumiseen menee aikaa. On täysin käsittämätöntä ja edesvastuutonta, että asiasta tiedotetaan näin onnettomasti. Kun nyt itse kuljen päivittäin Koillis-Helsingin bussiliikenteessä, ja kyselen ihmisiltä, että ovatko he kuulleet uudesta Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmasta – he pudistelevat päätään. Tai siitä, että kyseinen bussi, jota he päivittäin käyttävät, ei enää kulkisi ensi elokuussa, niin suurin osa ei ole kuullut halaistua sanaa koko asiasta ja järkyttyvät vähän samaan tapaan, kuin minä tammikuussa. Onko siis tarkoitus, että kansalaiset eivät saisi tietää koko asiasta, ennen kuin on jo liian myöhäistä? Tietoa muutoksista tyyliin pimitetään viimeiseen asti, jotta kaupunkilaiset eivät voisi enää valittaa suunnitelmasta, ennen kuin se on tullut voimaan? Olen pahoillani, mutta minusta se ei kuulosta kovinkaan demokraattiselta tavalta toimia. HSL edustaa julkista valtaa toimimalla pääkaupunkiseudun kuntien yhteistyöelimenä. Sillä on tärkeä yhteiskunnallinen vastuu ihmisten liikkumisesta. Jos ihmisten liikkuminen pysähtyy, estyy tai loppuu kokonaan, on sillä mittavat negatiiviset seuraukset kaupungillemme. Myös inhimillinen hinta on liian suuri ihmisten jäädessä vaille peruspalveluita, koska he eivät pääse liikkumaan. 

Vähintä mitä HSL:n tiedotustiimin pitäisi nyt tehdä on: 
A. lähettää kirje kaikkien alueiden asukkaille, joita muutokset koskevat 
B. järjestää info-tilaisuuksia alueilla ja vastata julkisesti yleisön esittämiin kysymyksiin HSL:n internet-sivuilla 
C. julkistaa selkokielellä selvitykset uusista linjoista vuoroväleineen ja riittävän suurine reittikarttoineen.

Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman karseat, kokonaisten bussilinjojen poistot sekä esimerkiksi 8 – ratikan vuorovälin harvennukset osuvat kaikkein eniten haavoittuvaisimpaan kansanosaan: lapsiperheisiin, ikä-ihmisiin, vammaisiin, koululaisiin ja työttömiin sekä pienituloisiin. Monellakaan ei ole varaa ostaa omaa autoa saatikka käyttää sitä korkeiden käyttömaksujen vuoksi. Tuhansilla saattaa kuitenkin olla elokuussa tilanne se, että joko on hankittava auto tai sitten muutettava toiselle alueelle. Tämäkö on nyt osa sitä uutta metropolialue-hanketta, missä Helsingistä piti kasvattaa urbaani miljoonakaupunki? Ei tällä menolla! Ennemminkin suuntana näyttäisi olevan köröttely ”maalaisbusseilla” hitain vuorovälein ja pitenevin reitein. Ihmisten kommenteissa on luettavissa hätä ja suuri ihmetys, miksi halutaan uudistaa, kun nykyiset linjat ovat jo nyt hyvin käytössä? Onko siis kyse siitä, että halutaan vain uudistaa uudistamiseen vuoksi asukkaiden ja asiakkaiden tarpeet unohtaen ja heidän tahtonsa ylikävellen? Nyt on vielä mahdollisuus vaikuttaa ja sanoa tälle kehitykselle stop! Minä ja moni muu helsinkiläinen haluaa säilyttää Helsingissä toimivan lähiliikenteen ja edulliset matkalippujen hinnat. Tehdään asialla yhdessä jotain, eikä seistä vain tumput suorina ja odoteta ensi elokuuta lamaantuneina ihmetellen minkälainen liikennekaaos on mahdollisesti luvassa.

ReettaAngelvoRiipinen
Perussuomalaiset Helsinki

Vanhusneuvoston jäsen, PS, Kynnyksen hallituksen jäsen, henkilökohtainen avustaja, lähihoitaja ja äiti Helsingistä. Harrastan musiikkia, tanssimista ja bloggaamista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu